WYCIĄGI SPALIN SAMOCHODOWYCH

    | | | | | | |
ZASTOSOWANIE
Ulotki do pobrania



W trosce o życie strażaków
Prezentacja rozwiązań


Wyciągi spalin dla JRG
Folder promocyjny

Jednostki Ratowniczo-Gaśnicze

Specjalistyczne systemy wyciągu spalin dla wozów bojowych Jednostek Ratownictwa Gaśniczego stanowią odrębną grupę urządzeń w ofercie Norfi. Dostępne są trzy systemy z automatycznym wypięciem ssawki dla pojazdów z dolnym i górnym układem wydechowym oraz system dla pojazdów straży lotniskowej z układem wydechowym skierowanym w górę.

System z mechanicznym wypięciem ssawki odciągowej

oparty jest o szynę ALU-150 (ALU-250) z wózkiem odciągowym, który został zmodyfikowany specjalnie pod kątem współpracy z wozami bojowymi jednostek straży pożarnej. Na profilu szynowym zamontowana została szyna rozłączna, wózek został wyposażony w układ rozłączny oraz cięgno Bowden'a a ssawka odciągowa posiada klucz mocujący z układem wypięcia. Podczas wyjazdu z garażu wózek porusza się za pojazdem, po najechaniu na szynę rozłaczną za pomocą cięgna Bowden'a następuje automatyczne wypięcie. System ten charakterysuje możliwość wyjazdu pojazdu w obydwie strony, polecany jest również dla pojazdów garażujących jeden za drugim. System z układem mechanicznego wypięcia nie potrzebuje dodatkowego źródła zasilania. Jako opcja system może zozstać wyposażony w automatyczny powrót wózka odciagowego na pozycję początkową.

Dodatkową zaletą systemu z mechanicznym wypięciem ssawki jest możliwość odciągania spalin nie tylko z pojazdów, ale również z wszelkich urządzeń wyposażonych w silniki spalinowe takich jak np. generatory prądu. Klucz mocujący ssawki może być podpinany do wszelkiego rodzaju nietypowych wylotów układów wydechowych takich jak np. kratki, osłony itp.

System z pneumatycznym wypięciem ssawki

składa się z prowadnicy wózka z balanserem do którego podwieszony jest wąż odciągowy, układu sprężonego powietrza oraz układu sterowania. Ssawka odciągowa nakładana jest na rurę wydechową i pompowana sprężonym powietrzem aż do zaciśnięcia. Podczas wyjazdu z garażu czujnik umieszczony w odpowiednim miejscu na szynie spuszcza powietrze ze ssawki a balanser podciąga wąż do góry. Wąż odciągowy wyposażony jest w układ bezpieczeństwa zabezpieczający system przed zniszczeniem w razie nie wypięcia ssawki. System wymaga doprowadzenia osobnej instalacji sprężonego powietrza oraz zasilania prądem elektrycznym. Zalecany do pojedycznych stanowisk wyjazdowych, dla pojazdów wyjeżdżających w jednym kierunku. System nie obsługuje pojazdów stacjonujących jeden za drugim.

 

System z elektromagnetycznym układem wypiecia ssawki

oparty jest o elektromagnes przytrzymujący wąż odciągowy do specjalnej płytki zamocowanej na karoserii pojazdu. W momencie wyjazdu z garażu odpowiednio umieszczony czujnik krańcowy odcina zasilanie elektromagnesu, rozłącza układ i odczepia wąż odciągowy od pojazdu. System składa się z profilu szynowego po którym porusza się balanser podtrzymujący wąż wyciągowy, elektromagnesu z płytką mocowaną do karoserii pojazdu, węża oraz ssawki wyciągowej. Wentylator może być uruchamiany manulanie, półautomatycznie lub automatycznie. System nie obsługuje pojazdów stacjonujących jeden za drugim.

 


System dla ciężkich wozów bojowych straży lotniskowej

W ciężkich wozach bojowych lotniskowej straży pożarnej układy wydechowe najczęściej są skierowane do góry. System odciągu spalin składa się z szyny ALU 250 oraz wózka odciągowego w formie okapu pełniącego rolę ssawki. Wózek wyposażony jest w układ "wyjścia/wejścia" blokujący rurę wydechową w czasie poruszania się pojazdu w garażu. Podczas wyjazdu następuje automatyczne rozłączenie wózka.

 


Wszystkie stanowiska „pierwszego wyjazdu” powinny być obsługiwane przez szyny NORFI z układem automatycznego wypięcia. Stanowiska pomocnicze mogą być obsługiwane przez pojedynczy wyciąg spalin (dostępny również w wersji z automatycznym wypięciem ssawki) lub bębnowy wyciąg spalin (bez wypięcia automatycznego).

Wentylator dobierany jest indywidualnie do każdej instalacji w zależności od ilości stanowisk oraz typów obsługiwanych pojazdów. Uruchomienie wentylatora odbywa się w trybie automatycznym (podczas alarmu) oraz manualnym.

przykłady zastosowań

Norfi Polska Sp. z o.o. ul. Partyzantów 11, 41-200 Sosnowiec, tel./fax: 32 263 33 88, e-mail: info@norfi.pl