Jednostki Ratowniczo-Gaśnicze
Specjalistyczne systemy wyciągu spalin dla wozów bojowych Jednostek Ratownictwa Gaśniczego stanowią odrębną grupę urządzeń w ofercie Norfi. Dostępne są trzy systemy z automatycznym wypięciem ssawki dla pojazdów z dolnym i górnym układem wydechowym oraz system dla pojazdów straży lotniskowej z układem wydechowym skierowanym w górę.
System z mechanicznym wypięciem ssawki odciągowej

oparty jest o szynę ALU-150 (ALU-250) z wózkiem odciągowym,
który został zmodyfikowany specjalnie pod kątem współpracy z
wozami bojowymi jednostek straży pożarnej. Na profilu szynowym
zamontowana została szyna rozłączna, wózek został wyposażony w
układ rozłączny oraz cięgno Bowden'a a ssawka odciągowa posiada
klucz mocujący z układem wypięcia. Podczas wyjazdu z garażu wózek
porusza się za pojazdem, po najechaniu na szynę rozłaczną za
pomocą cięgna Bowden'a następuje automatyczne wypięcie. System ten
charakterysuje możliwość wyjazdu pojazdu w obydwie strony,
polecany jest również dla pojazdów garażujących jeden za drugim.
System z układem mechanicznego wypięcia nie potrzebuje dodatkowego
źródła zasilania. Jako opcja system może zozstać wyposażony w
automatyczny powrót wózka odciagowego na pozycję początkową.
Dodatkową zaletą systemu z mechanicznym wypięciem ssawki jest możliwość odciągania spalin nie tylko z pojazdów, ale również z wszelkich urządzeń wyposażonych w silniki spalinowe takich jak np. generatory prądu. Klucz mocujący ssawki może być podpinany do wszelkiego rodzaju nietypowych wylotów układów wydechowych takich jak np. kratki, osłony itp. |
System z pneumatycznym wypięciem ssawki
składa się z prowadnicy wózka z balanserem do którego podwieszony
jest wąż odciągowy, układu sprężonego powietrza oraz układu
sterowania. Ssawka odciągowa nakładana jest na rurę wydechową i
pompowana sprężonym powietrzem aż do zaciśnięcia. Podczas wyjazdu
z garażu czujnik umieszczony w odpowiednim miejscu na szynie
spuszcza powietrze ze ssawki a balanser podciąga wąż do góry. Wąż
odciągowy wyposażony jest w układ bezpieczeństwa zabezpieczający
system przed zniszczeniem w razie nie wypięcia ssawki. System
wymaga doprowadzenia osobnej instalacji sprężonego powietrza oraz
zasilania prądem elektrycznym. Zalecany do pojedycznych stanowisk
wyjazdowych, dla pojazdów wyjeżdżających w jednym kierunku. System
nie obsługuje pojazdów stacjonujących jeden za drugim.
System z elektromagnetycznym układem wypiecia ssawki
oparty jest o elektromagnes przytrzymujący wąż odciągowy do
specjalnej płytki zamocowanej na karoserii pojazdu. W momencie
wyjazdu z garażu odpowiednio umieszczony czujnik krańcowy odcina
zasilanie elektromagnesu, rozłącza układ i odczepia wąż odciągowy
od pojazdu. System składa się z profilu szynowego po którym
porusza się balanser podtrzymujący wąż wyciągowy, elektromagnesu z
płytką mocowaną do karoserii pojazdu, węża oraz ssawki wyciągowej.
Wentylator może być uruchamiany manulanie, półautomatycznie lub
automatycznie. System nie obsługuje pojazdów stacjonujących jeden
za drugim.
System dla ciężkich wozów bojowych straży lotniskowej

Wszystkie stanowiska „pierwszego wyjazdu” powinny być obsługiwane przez szyny NORFI z układem automatycznego wypięcia. Stanowiska pomocnicze mogą być obsługiwane przez pojedynczy wyciąg spalin (dostępny również w wersji z automatycznym wypięciem ssawki) lub bębnowy wyciąg spalin (bez wypięcia automatycznego).
Wentylator dobierany jest indywidualnie do każdej instalacji w zależności od ilości stanowisk oraz typów obsługiwanych pojazdów. Uruchomienie wentylatora odbywa się w trybie automatycznym (podczas alarmu) oraz manualnym.